Objawy uszkodzonej skrzyni biegów w motocyklu - jak poznać, że skrzynia biegów się psuje?

Objawy uszkodzonej skrzyni biegów w motocyklu – jak poznać, że skrzynia biegów się psuje?

Żaden pojazd nie jest wieczny i co jakiś czas zdarzy się usterka, która często wymaga natychmiastowej naprawy. Niektóre części aut czy motocykli są tak istotne, że nie wolno dopuścić do pogłębiania się uszkodzenia, aby nie zagrozić żywotności maszyny oraz życiu i zdrowiu ludzi. Jedną z takich części jest skrzynia biegów, bez której nie obejdzie się żaden motor ani samochód. Jak poznać że skrzynia biegów się psuje?

Typowe objawy uszkodzonej skrzyni biegów w motocyklu

Skrzynia biegów motocyklu jest niezwykle ważnym elementem jego budowy, dlatego nie należy dopuścić do tego, aby całkowicie się zepsuła. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na koszty. Naprawa usterki wychodzi znacznie taniej niż wymiana całego narządu, a niektóre elementy doświadczony kierowca jest w stanie nawet wymienić samodzielnie bez narażania się na wizytę u mechanika, która mogłaby obciążyć jego portfel.

Bez skrzyni biegów motocykl nie może działać, więc profilaktyka i zwracanie uwagi na niepokojące sygnały są niezbędne. Zazwyczaj usterka zaczyna wdawać się nam we znaki poprzez objawy, które są typowe dla większości przypadków.

Jak rozpoznać uszkodzoną skrzynię biegów w motocyklu?

Objawy uszkodzonej skrzyni biegów w motocyklu mogą być zbiorem sygnałów, które naprowadzają nas na trop, że to właśnie ta część pojazdu wymaga naprawy. Czasami jednak występują takie symptomy, które nie pozwalają na jednoznaczne stwierdzenie, co jest nie tak i zmuszają kierowcę do głębszego zapoznania się z problemem. Są to między innymi dziwne odgłosy, które wydawać może wiele podzespołów.

Charakterystyczne „wycie” podczas jazdy przy większym obciążeniu napędu może informować nas, że skrzynia biegów w motocyklu domaga się naprawy. Nie musi dziać się tak na każdym biegu – czasami problem zaczyna się od jednego i nasila się z czasem.

Sposób na wypadający bieg

Objawy zepsutej skrzyni biegów mogą być bardzo oczywiste, tak jak wypadający bieg. Powodem jest wada skrzynki przekładniowej, która pozostaje ukryta przed dłuższy czas, choć pojazd ma ją od samego początku. Czasami występuje regularnie aż do momentu, kiedy skrzynia padnie całkowicie. Motocyklista, który wie, jaki bieg zazwyczaj wypada, może zastosować znaną, choć prowizoryczną metodę polegającą na przytrzymaniu dźwigni stopą.

Sprzęgło? Pomyłka!

Najczęściej objawy zepsutej skrzyni biegów myli się ze sprzęgłem, ponieważ początkowe symptomy mogą być bardzo do siebie podobne. To jednak wcale nie tak, że uszkodzone sprzęgło nie oznacza uszkodzonej skrzyni! Jeśli więc pojawia się problem z płynną zmianą przełożenia lub zatrzymania się pojazdu, warto zastanowić się, po której stronie leży wina.