Każdy mniej lub bardziej doświadczony kierowca spotka się z tym zjawiskiem w samochodzie z manualną skrzynią biegów. Świeżo wyszkoleni kierowcy nie zwracają uwagi na ten problem, jednak nabierając porównania, szybko zacznie im doskwierać ten problem. Po pewnym czasie nagle nasz samochód zacznie się zachowywać inaczej. Ruszanie będzie wymagało większego wyczucia, „rzucanie” samochodem będzie czymś powszechnym, przyspieszanie będzie inaczej wyglądać. W takim razie… Czym jest ślizgające się sprzęgło?
Czemu sprzęgło się ślizga?
Ogólnie mówiąc, ślizganie się jest zazwyczaj spowodowane zużyciem tarczy sprzęgła. Powierzchnia odpowiedzialna za tarcie zeszlifowuje się i nie jest w stanie przekładać odpowiednio momentu obrotowego. Mniej powszechnymi powodami ślizgów może być nieodpowiedni dobór tarczy do docisku, zaolejenie lub problemy z układem wysprzęglania. W niektórych samochodach problemem może być również zużyte koło zamachowe.
Objawy ślizgania się sprzęgła
Początkowa faza zużycia tarczy często jest niewykrywalna dla niewprawionych kierowców. Jednym z pierwszych widocznych objawów jest problem z przyśpieszaniem na wyższych biegach. Często zauważyć wtedy można pewne zjawisko – po wciśnięciu gazu, obroty silnika idą do góry, jednak bez odpowiedzi w postaci przyspieszenia. Spostrzec można również falowanie obrotów. Następne etapy zużycia sprzęgła są już bardziej zauważalne. Możemy mieć w pewnym momencie problem z ruszaniem. Samochód potrzebuje bardzo długiej chwili żeby złapać moment obrotowy. Problemem staje się również przełączanie z biegu 1 na 2. Wciśnięcie gazu jak w poprzednich przypadkach nie daje żadnej odpowiedzi.
Jak sprawdzić czy sprzęgło się ślizga?
Jednym z najprostszych rozwiązań jest ustawienie samochodu na prostej powierzchni i próba ruszenia na trzecim biegu. Jeżeli samochód nie ruszy, znaczy to, że tarcza jest do wymiany. Możemy do testu dodać hamulec ręczny. Silnik powinien zgasnąć wtedy natychmiast po próbie ruszenia – znaczy to, że sprzęgło jest sprawne.
Jak zapobiec ślizganiu się sprzęgła?
Przede wszystkim, za wszelką cenę należy unikać szarpania i „strzelania” ze sprzęgła. Powoduje to bardzo gwałtowne dociśnięcie tarczy do docisku i maksymalnie zwiększa wycieranie tarczy. Warto przytrzymać sprzęgło chwilę dłużej i dać mu „złapać” tarczę.
Niestety, wymiana co jakiś czas zespołu sprzęgła jest konieczna. Możemy jedynie odwlekać ten moment odpowiednią pracą pedałem sprzęgła. Jednak jest to zawsze nieuniknione, bo w manualach jest to część eksploatacyjna.
Ile można jeździć z takim sprzęgłem?